fredag den 3. februar 2012

Stegt fisk på Urtecreme! - det smagte af mere.

OOOOOOOH fryd! Andet skal der ikke siges!

Aftensmaden i dag stod på 'Stegt fisk på urtecreme', en opskrift jeg har fra et eller andet blad, som jeg ikke længere kan huske navnet på. Jeg har intet billede, for al maden var spist, da jeg kom i tanke om, at jeg ville opdatere bloggen med denne skønne opskrift:

Hovedret til 4 pers.
1 kg kartofler (vi havde ikke så mange, så det blev halv selleri/halv kartofler
1 dl fløde
25 gram smør
salt, peber

Urtecreme
300 gram naturel flødeost (jeg havde knap 200 gram)
3 dl creme fraiche (jeg brugte 1 dl)
4 spsk blanding af frisk timian, basilikum og purløg (jeg tror jeg havde flere end 4 spsk)
3 fed hvidløg (af hensyn til ældste datteren blev det til et enkelt)
3 tsk salt
smag til med peber

125 gram bacon i skiver (altså en hel pakke ikke!)
25 gram smør
200 gram friske asparges
1 tsk groft salt
2 spsk grofthakket persille
peber
8 stykker valgfri fisk, ca 75 gram stk  (vi fik torsk, men jeg tror det vil være lækker lækker med laks!)

Urtecremen:
Skræl kartoflerne, skær dem i skiver og kog dem møre i 10 min, (tæl min fra vandet koger)
Bland alle ingridienserne til cremen i en skål.
Hæld vand fra kartfoflerne og mos dem i gryden.
Tilsæt fløde og smør lidt efter lidt.
smag til med salt og peber og hold mosen varm.
Blandes med urtecremen.

Fordel bacon på en rist belagt med bagepapir og steg det i ovnen i 14 min (det står der) ved 200 grader. lad det dryppe af på fedtsugende papir.

Fisken
Fordel halvdelen af smøret på en pande og lad det blive gyldent, tilsæt aspargeser (skær eller knæk enderne af og lad dem være hele) steg dem i ca. 4 min.
Tilsæt persille, slat og peber og tag dem fra når det er blandet.
Lad resten af smøret blive gyldent på panden.
drys fiskestykkerne med salt og peber og steg dem ca. 3 min på hver side (laks nok lidt mere på skindsiden)

Servering:
Anret cremen i bunden af en dyb tallerken,
fordel aspargesen over cremen
læg fisk og tilsidst bacon henover

server med det samme, og nyd en lækker ret!



Torsken gik rigtig godt i spænd med både asparges, mos og bacon, men en laks vil give retten et ekstra pift.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar