fredag den 10. februar 2012

Spinat- og bacontærte!

Det smager så fantastisk godt! Så fredagens menu var denne skønne tærte, eller som min mand siger - den er herrelækker.

Måske skal man sætte den sammen med dametærten fra forleden? Det er jo nærmest en Valentins buffet.


Først forbereder jeg en grovtærtedej:
120 gram hvedemel
60 gram grahamsmel
100 gram koldt smør
3 spsk koldt vand
Lidt salt

Mel, smør (skåret i små tern) og salt blandes og vand tilsættes. Dejen samles hurtigt, men skal ikke æltes. Sættes på køl en times tid. ovnen tændes på 180 grader.

Indholdet af tærten er:
Helbladet spinat (fra frost. Tøs op og væske presses ud)
En bøtte ricotta ost. - det skal være ricotta, den smelter ikke.
En pakke bacon - jeg brugte to i dag, vi elsker bacon her i huset.

Bacon steges og køler af på fedtsugende papir. Ricotta, presset spinat og bacon blandes, tilsættes evt peber, men ingen salt - baconen er salt nok.

Tærtedejen rulles ud og lægges i en tærteform eller anden ovnfast form. Spinat- og baconblandingen smøres ud på dejen.

En masse æg piskes godt sammen. Jeg brugte 10 af mellem størrelse i dag, men jeg havde også valgt den store form, mindre kan høre det.

De sammenpiskede æg. Hældes over spinat og baconblandingen - det skal danne et lag for sig selv.

Bages i 40 min. Server med salat.

Velbekomme og god weekend.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar