lørdag den 25. februar 2012

De gule ærter.

Det er en rigtig herre-ret og ærligt, så er det slet ikke noget for mig. Jeg elsker at lave det, og jeg elsker selve suppen - lige indtil ærterne kommer i, så er det slet ikke noget for mig.

De gule ærter der blev serveret i går, var lavet af min svigermor, men her er min opskrift:

500 gram flæk ærter
3 store gulerødder
1 knold selleri
1/2 porre
Vand så det passer
En stofble
2 - 3 kogeben
1 stribet flæsk/ nakkesteg
1 medister
2 boullionterninger

Sæt ærter i blød i vand, så de dækker ærterne 24 timer før de skal bruges.

Næste dag:
Ben og flæsk puttes i en gryde, og der hældes vand over så det dækker, tilsæt terningerne og kog det i mindst 3 timer, skum det løbende.

Put grønsager hele i og kog dem i 30 min. Tag fra.

Si suppen gennem en stofble

Kog ærterne og mos dem til pure.

Hæld ærtepure'en i suppen og skær grønsagerne i tern, tilsæt dem til suppen.

Server med medister, den tribede flæsk, sennep og rødbede.

Nogle vil gerne have kartofler til, andre rugbrød og nogle vil have begge dele.

Velbekomme.


Som skrevet, så spiser jeg det ikke, så istedet fik jeg gullashsuppe, og DET var lækkert! Jeg skal have lokket opskriften ud af hende svigermor!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar