tirsdag den 14. februar 2012

Lasagnen som blev til to

Af en eller anden grund, så vokser grønsagerne når jeg laver lasagne eller kødsovs - så der bliver mad til en hel hær eller to.

Jeg lavede lasagnen sådan her:
resten af gulerødderne (jeg tror der var ni små/mellem
En porre
et rødløg og to alm.
3 dåser hakket tomat
en dåse tomatpure
500 gram hakket okse
krydderier (paprika, masala (ELSKER masala) salt, peber, oregano)

friske lasagneplader

løg og rødløg skæres i små tern og steges ved mellem varme i en sautepande. tages af og porre steges. Gulerødderne rives og erstatter porren på panden (her hold jeg så pause for at fodre babyen med havregrød)

Gulerødder varmes godt igennem og tages af panden og erstattes af kød. Når kødet er stegt, tilsættes alle grønsagerne og det hele røres godt sammen. 2 dåser hakket tomat tilsættes sammen med en dåse tomatpure - tilsæt evt vand hvis det har en meget fast konsistens. Lad det stå og små boble.

Imens laves bechemelsauce! Jeg lavede dobbelt portion
120 gram smør
80 gram hvedemel
1 l mælk
150 gram friskrevet parmasan
masser af muskatnød, salt og peber.

smør smeltes, når det er smeltet tilsættes melet og der piskes godt (1 min). tag gryden af varmen (vigtigt!) og tilsæt mælk lidt af gangen mens der piskes/røres godt. Det må ikke klumpe. Når al mælken er rørt i, sættes gryden over varmen igen og der piskes konstant indtil sovsen er blevet tyk. pisk 1 min og tilsæt så muskatnød, salt og peber - der skal ikke spares på det!

Put film over, så bechemelsaucen ikke trækker skind og saml så lasagnen.

Først kødsauce, så bechemel og til sidst pladerne, fortsæt og slut til sidst af med bechemel og et godt lag parmasan.

Af denne portion får jeg to bakker med lasagne, derfor bruger jeg foliebakker, så den ene smides i fryseren uden at være bagt.

Den anden bages i ovnen ved 180 grader i 40 min. Der er til to dage, hvor vi på 2. dagen får brød til, for at det rækker helt. Nu bliver det så til frokost til mig de næste par dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar