tirsdag den 17. august 2010

Bøger - læse - historie

Jeg indrømmer det gerne. Jeg ELSKER at læse, tykke bøger, og gerne i laaaange serier, skal det være det allerbedste, så skal jeg have fat i historiske romaner. Uh altså, sådan en fortælling om Elisabeth I af England, og hendes mor, og Katarina af Aragonien, der var Henrik 8's hustru. en anden genial historisk romanserie, er  som dem Bernard Cornwell skriver, dem om Uthred, som handler om vikingernes invasion af England i slut 800-tallet. Det lyder helt som om jeg har en forkærlighed for engelsk historie, og det er har jeg ikke, jeg har bare svært ved at læse mange af de historiske romaner der findes om f.eks. dansk historie. Tit er det tungt at læse, fordi forfatteren bruger et gammelt og tungt sprog - så kan jeg lige så godt begrave mig i Danmarks Riges Breve eller andet kildemateriale, eller læse faglitteratur. Ja jeg er bare fagsnob på det punkt.

En anden Cornwell serie handler om Athur, Merlin og hele myten om sværet i stenen. Den skal jeg da igang med skal jeg! Den første i rækken hedder Vinterkongen og er bestilt på biblioteket, jeg skal bare have tid til at hente den!

+ så er jeg igang med Sandemo serien. Let læselig synes jeg er kendetegnende for dem, men det er skønt lige at sluge 250 sider på en eftermiddag, og så vide at man mangler 20 bøger før man er igennem dem alle.

Læser du bøger?

2 kommentarer:

  1. Jeg læser lige præcist alt, hvad jeg kommer i nærheden af. Da jeg var stor pige, læste jeg alle bøgerne på det lokale bibliotek. Der er ikke noget bedre, end når man kan give sig hen til en god bog - jeg elsker det!

    SvarSlet
  2. Præcis! Men af en eller anden årsag, så hiver jeg flest historiske romaner med hjem! Jeg er skadet er jeg!
    Faktisk, så har jeg mange krimier liggende herhjemme.

    SvarSlet