Så den var jo passende at afslutte vinteren med, og så er det så bare så varmt, at en tur på mongolian barbecue virkeligt lokker. Men NEJ ikke i dag!
Min opskrift på bøf stroganoff er denne:
600 gram oksekød i strimler
To løg i små tern
Olie og lidt smør til stegning
Salt og peber
2 peberfrugter
4 mellemstore gulerødder
1 tsk paprika
1 tsk masala
1 tsk graram
En dåse tomatpuré
1 spsk æblecidereddike
3 dl okseboullion
2 1/2 fløde
Brun kødet ved høj varme og krydr med salt og peber. Læg kødet til side.
Pil løgene og skær dem i små tern. Steg dem gyldne og tilsæt gulerødder skåret i skiver.
Lad det stege et øjeblik og tilsæt så tomatpuré, paprika og æblecidereddike. Rør rundt og lad det stege i et par min og tilsæt så kødet og boullionen.
Bring retten i kog og lad den simre i godt en time til kødet er godt mørt.
Tilsæt fløden og smag retten til.
Skær peberfrugter i grove tern og tilsæt dem til retten, så de stadigvæk bevarer sprødheden.
Server med kartoffelmos.
onsdag den 29. februar 2012
mandag den 27. februar 2012
Tomatsuppen, som ikke blev som den skulle
Ind imellem, så skal man holde sig til det man VED bliver godt. - jeg havde en kogeplade for lidt i dag, der skulle koges æg til frokost, steges bacon til aftensmaden, koges kartofler til babyens aftensmad og laves tomatsuppe til os andre - og så manglede jeg en kogeplade til suppehornene.
Jeg tænkte så, at hvis jeg blot puttede ekstra vand i suppen, og så hornene ned i, så ville det være fint - det var det bare ikke. De slugte al væden, så det var en tør suppe vi fik os. Og den bacon vi har købt er så salt, at den næsten er uspiselig, så det skal man også lige huske på, når vi bruger det. så lidt en øv-mad-dag for mig.
Men dem der skal der jo også være plads til, for så ved jeg, at jeg næste gang bliver rigtig glad for min tomatsuppe.
Normalt laver jeg suppen således:
2 dåser hakkede tomater.
vand svarende til 2 dåser
salt, peber og de krydderier man kan lide.
(er man småsyg, er hvidløg og chilli perfekt)
Put tomat og vand i en gryde og lad det koge op, når det koger, skrues der ned, og det småbobler i ca. 30 min ved svag varme. Det må ikke koge, da tomaterne kan blive bitre.
Jeg blender som regel suppen, mest fordi min datter ikke er så vild med suppen ellers og det var jo hendes der havde bestilt det.
Når suppen er færdig serveres den. Der hører suppehorn og bacon til i vores hjem.
Jeg tænkte så, at hvis jeg blot puttede ekstra vand i suppen, og så hornene ned i, så ville det være fint - det var det bare ikke. De slugte al væden, så det var en tør suppe vi fik os. Og den bacon vi har købt er så salt, at den næsten er uspiselig, så det skal man også lige huske på, når vi bruger det. så lidt en øv-mad-dag for mig.
Men dem der skal der jo også være plads til, for så ved jeg, at jeg næste gang bliver rigtig glad for min tomatsuppe.
Normalt laver jeg suppen således:
2 dåser hakkede tomater.
vand svarende til 2 dåser
salt, peber og de krydderier man kan lide.
(er man småsyg, er hvidløg og chilli perfekt)
Put tomat og vand i en gryde og lad det koge op, når det koger, skrues der ned, og det småbobler i ca. 30 min ved svag varme. Det må ikke koge, da tomaterne kan blive bitre.
Jeg blender som regel suppen, mest fordi min datter ikke er så vild med suppen ellers og det var jo hendes der havde bestilt det.
Når suppen er færdig serveres den. Der hører suppehorn og bacon til i vores hjem.
søndag den 26. februar 2012
Sesamstegt laks med grønsagsris
Laks er en hof-ret herhjemme! Datteren havde bedt om en ret med ris, og hun elsker laks, så denne nemme ret lå lige for.
Til en person skal bruges:
1 laksesteak
Salt, peber, sesamfrø
Olie
Ris
100 gran grønsager efter eget valg (vi fik porre, gulerødder, peberfrugt, og rødløg)
Evt en halv frisk chilli
Kog ris efter anvisning på pakken
Laks krydres med salt og peber og vendes i sesam. Steges ved middel varme i 3 min på hver side.
Grønsagerne skæres ud efter ønske.
Når laksen er stegt puttes grønsager på panden og steges kort, så de bevarer sprødheden.
Man kan vælge at stege risene sammen med grønsagerne, men min datter bryder sig ikke om varme grønsager, så det valgte jeg ikke at gøre.
Babyen var glad for at spise lidt laks sammen med os andre, og vi nyder, at han er blevet så gammel så han må det. Han er lige så selvstændig som sin søster var, så han spiser det selv med fingerne. Sikke et svineri, men nej hvor han nyder det.
Til en person skal bruges:
1 laksesteak
Salt, peber, sesamfrø
Olie
Ris
100 gran grønsager efter eget valg (vi fik porre, gulerødder, peberfrugt, og rødløg)
Evt en halv frisk chilli
Kog ris efter anvisning på pakken
Laks krydres med salt og peber og vendes i sesam. Steges ved middel varme i 3 min på hver side.
Grønsagerne skæres ud efter ønske.
Når laksen er stegt puttes grønsager på panden og steges kort, så de bevarer sprødheden.
Man kan vælge at stege risene sammen med grønsagerne, men min datter bryder sig ikke om varme grønsager, så det valgte jeg ikke at gøre.
Babyen var glad for at spise lidt laks sammen med os andre, og vi nyder, at han er blevet så gammel så han må det. Han er lige så selvstændig som sin søster var, så han spiser det selv med fingerne. Sikke et svineri, men nej hvor han nyder det.
Ja, risene er lavet i form, den er trekantet :-) Jeg gav manden dem i julegave, og vi har endnu ikke brugt dem, så i dag skulle det være - mest fordi det var sjovt!
lørdag den 25. februar 2012
Den kommende uge:
I den kommende uge leger vi "spis billigt" så her er vores bud på en billig uge (al kød er i fryseren allerede)
- Søndag: Sesamstegt laks med grønsagsris (vi fik suppe med hjem fra svigermor)
- Mandag: Tomatsuppe med suppehorn og bacon
- Tirsdag: lasagnen som er lavet og ligger i fryseren.
- Onsdag: Bøf stroganoff med kartoffelmos
- Torsdag: Frikadeller med kartofler, cornichoner (fordi vi ELSKER dem) gulerødder og sovs!
- Fredag: Indbagt svinemørbrad med flødekartofler - og så fik manden julelys i øjnene :-D
- Lørdag: Tournedos med ovnkartofler, salat og feta.
De gule ærter.
Det er en rigtig herre-ret og ærligt, så er det slet ikke noget for mig. Jeg elsker at lave det, og jeg elsker selve suppen - lige indtil ærterne kommer i, så er det slet ikke noget for mig.
De gule ærter der blev serveret i går, var lavet af min svigermor, men her er min opskrift:
500 gram flæk ærter
3 store gulerødder
1 knold selleri
1/2 porre
Vand så det passer
En stofble
2 - 3 kogeben
1 stribet flæsk/ nakkesteg
1 medister
2 boullionterninger
Sæt ærter i blød i vand, så de dækker ærterne 24 timer før de skal bruges.
Næste dag:
Ben og flæsk puttes i en gryde, og der hældes vand over så det dækker, tilsæt terningerne og kog det i mindst 3 timer, skum det løbende.
Put grønsager hele i og kog dem i 30 min. Tag fra.
Si suppen gennem en stofble
Kog ærterne og mos dem til pure.
Hæld ærtepure'en i suppen og skær grønsagerne i tern, tilsæt dem til suppen.
Server med medister, den tribede flæsk, sennep og rødbede.
Nogle vil gerne have kartofler til, andre rugbrød og nogle vil have begge dele.
Velbekomme.
Som skrevet, så spiser jeg det ikke, så istedet fik jeg gullashsuppe, og DET var lækkert! Jeg skal have lokket opskriften ud af hende svigermor!
De gule ærter der blev serveret i går, var lavet af min svigermor, men her er min opskrift:
500 gram flæk ærter
3 store gulerødder
1 knold selleri
1/2 porre
Vand så det passer
En stofble
2 - 3 kogeben
1 stribet flæsk/ nakkesteg
1 medister
2 boullionterninger
Sæt ærter i blød i vand, så de dækker ærterne 24 timer før de skal bruges.
Næste dag:
Ben og flæsk puttes i en gryde, og der hældes vand over så det dækker, tilsæt terningerne og kog det i mindst 3 timer, skum det løbende.
Put grønsager hele i og kog dem i 30 min. Tag fra.
Si suppen gennem en stofble
Kog ærterne og mos dem til pure.
Hæld ærtepure'en i suppen og skær grønsagerne i tern, tilsæt dem til suppen.
Server med medister, den tribede flæsk, sennep og rødbede.
Nogle vil gerne have kartofler til, andre rugbrød og nogle vil have begge dele.
Velbekomme.
Som skrevet, så spiser jeg det ikke, så istedet fik jeg gullashsuppe, og DET var lækkert! Jeg skal have lokket opskriften ud af hende svigermor!
torsdag den 23. februar 2012
Verdens bedste suppe!
Det er denne porresuppe. Den er nem, og utroligt lækker - især med de ændringer vi har lavet i forhold til den oprindelige opskrift. Ja det er jo så vores mening :-p
Til 4. pers.
5 porrer
40 gram smør og 2 spsk god olie
1 l kyllingebouillon
100 gram flødeost naturel (vi bruger 125 gram hvidsløgs flødeost)
3 dl fløde (vi bruger 2,5 dl mad-fløde)
Porrerne renses og skæres i tynde skiver.
Steg dem klare ved svag varme, de må gerne blive gyldne.
Tilsæt bouillon og lad suppen koge op.
Hold den ved svag varme og tilsæt ost og fløde.
Lad osten smelte.
Smag til med salt og peber.
Nu stopper vi så op og serverer suppen med bacon
(eller blåmuslinger eller kammuslinger hvis det skal være ekstra lækkert) og i dag med de lækre gulerodsmuffins.
Men den oprindelige opskrift fortsætter:
kom suppen i 4 skåle (løveskåle) der kan tåle ovn. Her er det vigtigt, at suppen ikke koger.
Kom et låg af butterdej henover og tryk det godt fast. Det pensles med æg.
Bages ved 210 grader i ca. 12 min til lågene er flot gyldne.
Det gør vi også gerne, men så er det altså weekend mad og præsenteres således som forretten. Den er utroligt flot og velsmagende, men også meget meget mild i den oprindelige form, derfor er vi begyndt at bruge hvidløgsost - det giver lige lidt ekstra!
Til 4. pers.
5 porrer
40 gram smør og 2 spsk god olie
1 l kyllingebouillon
100 gram flødeost naturel (vi bruger 125 gram hvidsløgs flødeost)
3 dl fløde (vi bruger 2,5 dl mad-fløde)
Porrerne renses og skæres i tynde skiver.
Steg dem klare ved svag varme, de må gerne blive gyldne.
Hold den ved svag varme og tilsæt ost og fløde.
Lad osten smelte.
Smag til med salt og peber.
Nu stopper vi så op og serverer suppen med bacon
(eller blåmuslinger eller kammuslinger hvis det skal være ekstra lækkert) og i dag med de lækre gulerodsmuffins.
Men den oprindelige opskrift fortsætter:
kom suppen i 4 skåle (løveskåle) der kan tåle ovn. Her er det vigtigt, at suppen ikke koger.
Kom et låg af butterdej henover og tryk det godt fast. Det pensles med æg.
Bages ved 210 grader i ca. 12 min til lågene er flot gyldne.
Det gør vi også gerne, men så er det altså weekend mad og præsenteres således som forretten. Den er utroligt flot og velsmagende, men også meget meget mild i den oprindelige form, derfor er vi begyndt at bruge hvidløgsost - det giver lige lidt ekstra!
Gulerodsboller med safran og hvedekerner - arhmen MUMS!
NØØØØØØØØØØØØØJ Andet er der ikke at sige. Jeg har allerede sneget mig ud i køkkenet 4 gange, og er glad for, at dejen hævede så meget, så der var en dobbeltportion!
1 dl knækkede hvedekerner (jeg brugte knækkede rugkerner)
4 dl gulerodsjuice (vand kan gøre det)
20 tråde safran (eller 1 tsk gurkemeje, som jeg brigte - jeg er ikke så glad for safran)
50 gram gær
1 spsk sukker (jep! så meget!)
1 spsk salt
2 æg
600 gram hvedemel
150 gram reven gulerod
muffinsforme og olie til pensling
Kog hvedekernerne i vand i 15 min. Hæld vandet fra.
Lun juice til ca. 40 grader sammen med safran. Tag gryden af varmen og opløs gærden deri.
Hæld det i en stor skål og tilsæt æg, sukker og salt. Tilsæt derefter mel, hvedekerner, og reven gulerod. Rør det til en lind masse og lad det hæve tildækket i ca. en time! (Jeg plejer at putte film eller staniol over skålen og derefter et viskestykke.)
Slå dejen ned og form 14 boller, som puttes i oliesmurte muffinsforme (altså sådan nogle stålforme eller slipletforme, ikke papirsforme) lad dem hæve yderligere 30 min.
Bag ved 210 grader i 15 min. spis først når de er kølet lidt af.
Forskellen på mine og opskriften var, at de ikke fik lov at hæve anden gang. Jeg kunne nemlig ikke forme dem med hænderne, men satte dem i mine forme med en ske og direkte ind i ovnen. billederne viser hvad der sker, når man vælger varmluft :-D
Bollerne skal bruges som tilbehør til aftenens porresuppe
1 dl knækkede hvedekerner (jeg brugte knækkede rugkerner)
4 dl gulerodsjuice (vand kan gøre det)
20 tråde safran (eller 1 tsk gurkemeje, som jeg brigte - jeg er ikke så glad for safran)
50 gram gær
1 spsk sukker (jep! så meget!)
1 spsk salt
2 æg
600 gram hvedemel
150 gram reven gulerod
muffinsforme og olie til pensling
Kog hvedekernerne i vand i 15 min. Hæld vandet fra.
Lun juice til ca. 40 grader sammen med safran. Tag gryden af varmen og opløs gærden deri.
Hæld det i en stor skål og tilsæt æg, sukker og salt. Tilsæt derefter mel, hvedekerner, og reven gulerod. Rør det til en lind masse og lad det hæve tildækket i ca. en time! (Jeg plejer at putte film eller staniol over skålen og derefter et viskestykke.)
Slå dejen ned og form 14 boller, som puttes i oliesmurte muffinsforme (altså sådan nogle stålforme eller slipletforme, ikke papirsforme) lad dem hæve yderligere 30 min.
Bag ved 210 grader i 15 min. spis først når de er kølet lidt af.
Forskellen på mine og opskriften var, at de ikke fik lov at hæve anden gang. Jeg kunne nemlig ikke forme dem med hænderne, men satte dem i mine forme med en ske og direkte ind i ovnen. billederne viser hvad der sker, når man vælger varmluft :-D
Bollerne skal bruges som tilbehør til aftenens porresuppe
Abonner på:
Opslag (Atom)




