mandag den 6. februar 2012

En hurtig pulled pork.

Dagens aftensmad bestod af Pulled pork burger (med coleslaw og chillimayo) fra Mad! 01/12 s. 34

Men altså uden coleslaw og chillimayo, da jeg lavede en anden dressing og blot skar spidskål i strimler og rev guleroden.

Tid: Coleslaw skal trække en time og grisen skal være i ovnen i 2½ time. Til 4 pers.

4 burgerboller
1 rødløg
1/2 agurk

Pulled Pork
600 gram nakkesteg eller 6 nakkekoteletter (jeg brugte 3 koteletter)
2 løg (jeg havde tre små skalotteløg jeg brugte, de alm løg var i skuret, og babyen sov ude ved siden af det, så dem måtte jeg tænkte mig til)
1 rød chilli (jeg brugte en tørret peberfrugt og en tørret gul chilli af egen avl)
1 tsk spidskommen
4 nelliker (eller masala og de 5 krydderier - fordi jeg ikke havde nelliker)
salt og peber
4 dl vand (jeg brugte det halve)

Tilbehør
to revne gulerødder
spidskål i tynde strimler (fordi jeg havde det i køleskabet)
guacamole (fordi MUMS!!!!)
4 - 5 små cornichoner skåret i strimler

Dressing
2 spsk creme fraiche (fordi jeg havde det i køleskabet)
2 tsk sennep
en god klap ketchup
salt

Grisen
Tænd ovnen på 170 grader og læg koteletterne i et fad. pil og hak løg og chilli groft og vend det i kødet sammen med krydderierne.
Hæl vand i bundet af fadet og dæk det med staniol.
Stilles i ovnen i 2½ time mindst.

Når tiden er gået, tages kødet op af fadet og trevles med to gafler, kødet blandes med løg og chilli fra fadet.

Tilbehør
Ja det giver lidt sig selv.

Guacamolen lavede jeg af: 1½ avokado (babyen fik den sidste halve) 1 lime, 1 hvidløg, 1 - 2 tsk chilli avokadoen moses groft, hvidløget presses og det hele blandes sammen. Smag til med slat og peber.

Varm boller og server straks.

Det var SÅ lækkert!

Og til sidst en opskrift på Chilli con carne med squash og peberfrugt til min søde veninde

søndag den 5. februar 2012

Jeg er igang med...

At holde barsel, og det er såmen hyggeligt nok - babyen kommer baglæns når han ligger på maven og laver vældig mange armbøjninger :-p Han har lært at ryste på hovedet, til stor morskab for os alle! Og det væreste er, at han ved, at vi synes, at han er sjov :-D

Når han så sover, så strikker jeg på en hue, og jeg skal strikke 110 cm, og har nu 40, så jeg har lang vej endnu, men jeg knokler for at kunne nå at bruge den her i kulden, selvom den værste kulde er bag os nu - håber jeg!

Mørbrad i flødepaprika

Dagens aftensmad - der var to fejl i opskriften, tiden i ovnen var ikke lang nok, jeg vil bruge mindst dobbelt tid næste gang, og så var der slet ikke nok paprika!

Opskiften er til 4 pers.
2 mørbrad
2 peberfrugter
50 gram smør
200 g cocktailpølser
salt og lidt paprika (hvor er peberet henne?)
1 dl vand
2½ dl fløde
200 gram porre

afpuds mørbraderne og skær dem i 8 - 10 skiver.
Bank dem med hånden (det glemte jeg - ups)
brunes i smøret og lægges i et fad
kog panden af med vandet og hæld skyen over kødet
drys salt og paprika over (og peber for pokker! )
det resterende tilbehør fordeles over kødet
tilsæt fløde og dæk fadet med låg eller folie.

200 grader i 30 min (jeg vil mene dobbelt tid - selvom man banker bøfferne, så er de store, og skal efter min bedste overbevisning have længere tid!)

server med ris.

Retten lyder kedelig, men peberfrugt og porre gør at den bliver et flot farvesyn og det smager herligt - Igen så vil jeg mene, at retten skal have længere tid i ovnen, og måske de sidste 15 min uden låg.

lørdag den 4. februar 2012

Fyldig måltidstærte - dametærten.

Det var kommentaren fra min mand efter dagens aftensmad!

Vi fik rødløgstærte fra Mad! 01/12 (side 23) og han synes den var lidt for sød, og blev lidt for meget - jeg synes den var perfekt! Datteren havde ingen mening, hun var spist af med risengrød.

Her er opskriften som beskrevet i Mad!:
Tærtedej:
100 hvedemel
100 gram grahamsmel (eller andet groft mel)
1 tsk salt
100 gram koldt smør (jeg havde ingen smør, så jeg brugte olie, det gjorde dejen lidt besværlig at samle, men det gik)
2 - 3 spsk koldt vand (jeg endte med 4)
lidt smør til formen (olie kan gøre det)

Løgfyld:
5 rødløg (jeg brugte 4, de var meget store)
3 fed hvidløg (jeg brugte to et-feds)
lidt olie til stegning (jeg brugte her en blanding af koldpresset rapsolie og olivenolie)
1 tsk sukker (udelades næste gang efter ønske fra min mand)
1 håndfuld frisk timian (vi kunne godt have brugt mere)
salt
1 æg (jeg brugte to)
1 dl mælk
100 gram parmasan (jeg glemte at veje det af, så vi fik vist lidt mere)

tilbehør:
Mad! synes det skulle være salatblade - vi fik tomat- og baconmarinerede kyllingefileter (slagterkøbt) og en let salat af peberfrugt og avokado.

Tærtedej:
Tænd ovnen på 180 grader, bland de to slags mel med salt. Skær smøret i tern og smuldrer det fint i melet. (jeg anbefaler smæret, da det gør dejen nemmere at arbejde med) saml hurtigt dejen med MEGET koldt vand. Pak dejen ind i film og stil den på køl i køleskabet.

Fyld:
skær løg og hvidløg i tynde skiver og steg det ved svag varme i 5 minutter i smør og olie, det må ikke få farve. Tilsæt sukker og og lad det stege i 10 min til de er bløde. Smag til med salt og timian og lad det køle lidt af.
Smør tærteformen og pres dejen ned i formen prik den med en gaffel og bag den i ti min.
Rør mælk, parmasan og æg sammen og bland det med løgfyldet (jeg puttede løg på tærteformen og kom æggemassen henover.)
Fordel det på bunden og bag den i 35 min.

Her stegte jeg så kyllingebrysterne og lavede salaten. Vi fik en lækker tør chardonnay til.

Sådan så min tallerken ud:



Jeg har en rettelse til min madplan, for jeg har fløde og peberfrugt i overskud, så i morgen skal vi ikke have muslinger, men istedet mørbrad i flødepaprika. - en ret jeg en gang har skrevet ind i min opskriftsbog, men aldrig afprøvet.

fredag den 3. februar 2012

Stegt fisk på Urtecreme! - det smagte af mere.

OOOOOOOH fryd! Andet skal der ikke siges!

Aftensmaden i dag stod på 'Stegt fisk på urtecreme', en opskrift jeg har fra et eller andet blad, som jeg ikke længere kan huske navnet på. Jeg har intet billede, for al maden var spist, da jeg kom i tanke om, at jeg ville opdatere bloggen med denne skønne opskrift:

Hovedret til 4 pers.
1 kg kartofler (vi havde ikke så mange, så det blev halv selleri/halv kartofler
1 dl fløde
25 gram smør
salt, peber

Urtecreme
300 gram naturel flødeost (jeg havde knap 200 gram)
3 dl creme fraiche (jeg brugte 1 dl)
4 spsk blanding af frisk timian, basilikum og purløg (jeg tror jeg havde flere end 4 spsk)
3 fed hvidløg (af hensyn til ældste datteren blev det til et enkelt)
3 tsk salt
smag til med peber

125 gram bacon i skiver (altså en hel pakke ikke!)
25 gram smør
200 gram friske asparges
1 tsk groft salt
2 spsk grofthakket persille
peber
8 stykker valgfri fisk, ca 75 gram stk  (vi fik torsk, men jeg tror det vil være lækker lækker med laks!)

Urtecremen:
Skræl kartoflerne, skær dem i skiver og kog dem møre i 10 min, (tæl min fra vandet koger)
Bland alle ingridienserne til cremen i en skål.
Hæld vand fra kartfoflerne og mos dem i gryden.
Tilsæt fløde og smør lidt efter lidt.
smag til med salt og peber og hold mosen varm.
Blandes med urtecremen.

Fordel bacon på en rist belagt med bagepapir og steg det i ovnen i 14 min (det står der) ved 200 grader. lad det dryppe af på fedtsugende papir.

Fisken
Fordel halvdelen af smøret på en pande og lad det blive gyldent, tilsæt aspargeser (skær eller knæk enderne af og lad dem være hele) steg dem i ca. 4 min.
Tilsæt persille, slat og peber og tag dem fra når det er blandet.
Lad resten af smøret blive gyldent på panden.
drys fiskestykkerne med salt og peber og steg dem ca. 3 min på hver side (laks nok lidt mere på skindsiden)

Servering:
Anret cremen i bunden af en dyb tallerken,
fordel aspargesen over cremen
læg fisk og tilsidst bacon henover

server med det samme, og nyd en lækker ret!



Torsken gik rigtig godt i spænd med både asparges, mos og bacon, men en laks vil give retten et ekstra pift.

På kraftig opfordring!

Så prøver jeg igen (igen) at få startet op her - sådan en baby som jeg ellers ventede på, den tager godt nok meget tid!

Jeg har vist nævnt, at jeg laver madplaner, og jeg ELSKER det, som i virkeligt elsker! Det er nemt, når planen først er lavet, og giver mere overskud i hverdagen, jeg bliver helt rastløs hvis jeg ikke har planlagt ugens aftensmad.

Vi har herhjemme nogle få principper for planen
1. aftensmaden for to af aftenerne skal være fra en opskriftsbog/madblad
2. vi skal helst have fisk mindst en gang om ugen
3. vi laver mad så det passer til familien, altså ikke så meget spild, med mindre det er planlagt som mad til dagen efter.
4. STOP madspild! - der bliver gennemgået hvad vi har og derefter hvad vi ikke har, for at tømme ud i grønsager og brød så vi ikke smider så meget mad ud.
5. madplanen starter søndag og slutter lørdag.

Planen for den kommende uge er:
Søndag: frisk spinatpasta med pesto, muslinger, hvidvin og peberfrugt (fra en Jamie Oliverbog, med eget twist)
Mandag: pulled pork burger med coleslaw og chillimayonaise (fra Mad! nr 1/2012)
Tirsdag: aspargessuppe med rugbrødstern og bacon (fra Grundkøkken)
Onsdag: Grove skrubber med kartofler, ærtemos, persillesovs og grønt
Torsdag: Fyldte peberfrugter (Fra kokkeskolen)
Fredag: Grovtærte med spinat, ricotta og bacon
Lørdag, oksesteg med kartofler, rodfrugter og kartofler og så en dessert som ikke er besluttet endnu.

Opskrifterne vil jeg forsøge at lægge ind i løbet af ugen, med kommentarer og egne tilføjelser/rettelser :-)

lørdag den 6. august 2011

Hvad kan man lave når man venter?

og jeg venter - venter på en baby!

Så jeg har vasket alt vores tøj, vores viskestykker og håndklæder, samt sengetøjet. Ikke mere vasketøj her. Babyen dyner og senge tøj er vasket. Bom bom, hvad laver man så?

Man sætter babysengen op! Først får man sin mand til at hente den, sammen med babylegetøjet på svigerforældrenes loft! For at få ordnet babyværelse, som faktisk ikke er helt færdigt, for der mangler at blive ordnet vægge, men pyt. Han skal ikke sove derinde det første stykke tid alligevel - så skulle enkelte ting flyttes ud, og når man er alene hjemme, så gør man det da bare selv! Så en sofa er flyttet ud af værelset og en kommode er flyttet ind. Jeg har fået placeret vores pusleplade på sengen og sat ting på plads.

Som det kan ses på billedet, så står her en kasse bleer, men nej - det er en kasse med babylegetøj! og bag den lille citybag (den lille barnevogn) er den store barnevogn sat, så vi kan bruge værelset.

Jeg har fået en liste med 100 ting, man kan lave når man venter på en baby, men jeg synes nu alligevel, at det her har været langt mere konstruktivt end at beregne min termin igen (er forresten også gjort, det er stadigvæk i august, intet nyt der) 

Ting jeg kan lave: Jeg skal have gjort den lille vugge klar, en vugge som min mand har sovet i og vores store pige også har sovet. Jeg kan gå ture - og det gør jeg allerede, og jeg har planer om, at finde en masse mirabella'er så jeg kan få forsøgt mig med mirabella-is!