søndag den 26. juni 2011

Bager bager brød

Jeg ELSKER at bage! Lige nu har jeg et par rugbrød efter gammel dansk opskrift til hævning. Jeg er for doven til en surdej, så det er rugbrød bagt med gær.

Den opskrift jeg har brugt er denne:
Rugbrød uden surdej.

50 g gær
1 liter vand
2 spsk. salt
1½ spsk. sirup
100 g. solsikkekerner
100 g. græskarkerner
150. fuldkornsmel
800 g groft rugmel (ca. 13 dl.)
200 g hvedemel (3½ dl.)

Til pensling:
kaffe


Rør gæren ud i lunkent vand. Tilsæt de øvrige ingredienser til dejen undtagen hvedemel. Lad blandingen hæve tildækket 1 time. Ælt hvedemelet i. Del dejen i to portioner og form dem til brød. Kom dem i smurte bageforme, 1½ liter hver. Sæt brødene til hævning i ca. 2½ time. Bag ved 185 – 190 grader i 1 ¼ time. Tag brødene ud af formene, straks efter de er bagte, og læg et rent viskestykke omkring. Skær først af dem næste dag.

Opskriften er min version af denne: http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page735.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar