fredag den 20. april 2012

Næsten færdig

Min fine sovetrøje til babyen er næsten færdig. Jeg mangler at sy sammen og lave huen lidt større. Men han ser ud som om han godt kan lide den.

fredag den 13. april 2012

Det er ikke så tit jeg får det husket

Det med at blogge. Det er så meget andet pt.

Men vi får stadigvæk skøn mad herhjemme, og jeg skal nok huske, at få lagt opskrifterne ind. Ikke mindst for min egen skyld, de er så meget nemmere at finde herinde!

Imens kan i få afsløringen på de hemmeligheder, jeg lavede i februar:

Hulmønster

Jeg er blevet bidt af det! Det flotte hulmønster, jeg har brugt til babyens sommersovetrøje. Jeg overvejer at opfinde en kortærmet cardi' til mig selv med dette skønne mønster, men først når jeg er færdig med babyens trøje (mangler lidt ærme + 1 ærme) og en vest til ham også.

torsdag den 29. marts 2012

En lille trøje til babyen.

Jeg har så meget blåt garn - og det er slet ikke fordi, jeg køber meget blåt garn, slet ikke!

Jeg har garn liggende til flere trøjer, og venter på en opskrift på den fineste trøje med hætte. Vi har allerede sådan en trøje til babyen, men han er ved at vokse fra den.

Mens jeg venter på opskriften, så laver jeg selv en lille bluse til babyen. Den bliver med hætte har jeg besluttet.

Jeg tror, den bliver fin

lørdag den 24. marts 2012

Den foldede hue.

Jeg ved ikke om i kan huske det, men i vinters strikkede jeg på en hus, som skulle foldes. Huen var nem nok at strikke, et langt stykke i ret.

Men så kom jeg til at folde, og så gik jeg helt kold. "opskriften" var slet ikke til at forstå, jeg havde min svigermor til at forsøge, og hun fik hele sit arbejde til at folde hue (og papir) så kom den videre til en af hendes kollegaers svigermor, og vist også videre derfra.

Nu er den foldet, og skal blot syes sammen - men den har været langt omkring, og jeg har ikke fået den hjem endnu. Min svigermor har den liggende, og nu haster det ikke - det er ikke rigtigt sæson for huer pt.

Skøn fasansuppe, som svigermor laver den

Til 6 personer. 

1 fasan
1 stor gulerod
2 løg
2 fed hvidløg
1/2 selleri i tern
1 1/2 spsk smør
1 1/2 spsk olie
1 lille kvist frisk timian
1 lille kvist frisk rosmarin
1/2 tsk friskkværnet peber
1 dl tomatpuré
ca 2 l lys boullion
1 1/4 dl piskefløde
1/2 dl sherry eller madeira

Gør fasanen i stand (renses osv).
Skræl gulerod og selleri og skær det i små tern, pil løg og hvidløg og hak begge dele fint. 
Svits grønsager i sydende olie og smør i en stor gryde i 5 min
Tilsæt krydderier, tomatpuré og fasan og lad det stå yderligere 10 min ved jævn varme
Hæld boullionen vedtog lad suppen koge stille og roligt i 45 min
Tag fasanen op og skær og pil kødet fra benene. Del kødet i små stykker
Si suppen, hæld den tilbage i gryden og tilsæt piskefløde og sherry
Smag suppen til med salt og varm kødet i suppen

Server med flute. 





Man kan med fordel lave selve suppen dagen før, så skal fløde og sherry først tilsættes når suppen varmes op dagen efter. Min svigermor putter friske grønsager i, det giver suppen lidt ekstra fylde.


Den kan holde sig 3 mdr i fryseren.

søndag den 18. marts 2012

Pasta med oksekød og grønt

Maden fredag skulle have været laksefrikadeller, men de laksestykker jeg kunne få fat i var så ualmindeligt kedelige, at dem nægtede jeg at lave noget som helst af. I stedet for købte jeg, oksekød i strimler, peberfrugt, fløde og asparges. Kødet blev stegt, og peberfrugt og asparges kom ned i, da det vand, jeg havde sat over, kogte. Så blev der tilsat fløde og lidt krydderier.


I det kogte vand kom der pasta i. Det smagte godt, selvom det ikke var laksefrikadeller.