fredag den 3. februar 2012

På kraftig opfordring!

Så prøver jeg igen (igen) at få startet op her - sådan en baby som jeg ellers ventede på, den tager godt nok meget tid!

Jeg har vist nævnt, at jeg laver madplaner, og jeg ELSKER det, som i virkeligt elsker! Det er nemt, når planen først er lavet, og giver mere overskud i hverdagen, jeg bliver helt rastløs hvis jeg ikke har planlagt ugens aftensmad.

Vi har herhjemme nogle få principper for planen
1. aftensmaden for to af aftenerne skal være fra en opskriftsbog/madblad
2. vi skal helst have fisk mindst en gang om ugen
3. vi laver mad så det passer til familien, altså ikke så meget spild, med mindre det er planlagt som mad til dagen efter.
4. STOP madspild! - der bliver gennemgået hvad vi har og derefter hvad vi ikke har, for at tømme ud i grønsager og brød så vi ikke smider så meget mad ud.
5. madplanen starter søndag og slutter lørdag.

Planen for den kommende uge er:
Søndag: frisk spinatpasta med pesto, muslinger, hvidvin og peberfrugt (fra en Jamie Oliverbog, med eget twist)
Mandag: pulled pork burger med coleslaw og chillimayonaise (fra Mad! nr 1/2012)
Tirsdag: aspargessuppe med rugbrødstern og bacon (fra Grundkøkken)
Onsdag: Grove skrubber med kartofler, ærtemos, persillesovs og grønt
Torsdag: Fyldte peberfrugter (Fra kokkeskolen)
Fredag: Grovtærte med spinat, ricotta og bacon
Lørdag, oksesteg med kartofler, rodfrugter og kartofler og så en dessert som ikke er besluttet endnu.

Opskrifterne vil jeg forsøge at lægge ind i løbet af ugen, med kommentarer og egne tilføjelser/rettelser :-)

6 kommentarer:

  1. "4. STOP madspild! - der bliver gennemgået hvad vi har og derefter hvad vi ikke har, for at tømme ud i grønsager og brød så vi ikke smider så meget mad ud."

    Skønt at høre! Din blog har hermed fået en ny læser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Selina!

      Ja, det har vi arbejdet meget med! F.eks. så gemmer jeg stokken fra broccoli og andre rodfrugter i en reste pose (det kan holde sig i okay lang tid i køleskabets grønsagsbokse), når posen er fyldt, bruges resterne til at koge suppe på, jeg gemmer også benet på en ribbensteg (dog i fryseren) eller ben fra oksekød, så der kan laves boillion af det. Det giver god mening for mig og smager i suppen.

      Mette

      Slet
  2. Uhmmmmmnnn, det lyder lækkert! Dejligt, at du er kommet tilbage. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Erika

      og tak! Ja jeg blev faktisk bedt om det, og fokusere mere på mad - meeen der kommer nok nogle strikkerier i også, jeg kan jo ikke lade være :-)

      Slet
    2. Mad er også helt fint for mig! :-D

      Slet
    3. Jeg synes faktisk det er hyggeligt at skrive om mad også - og så får jeg sat kommentarer på det mad jeg laver, så jeg ved hvordan jeg vil lave det næste gang. det er jo faktisk smart nok!

      Slet